torsdag 24 januari 2008

Pyssel med symaskinen..

Nu är det svårt att hålla sig.. golvet har kommit till butiken! och ska ta hem det imorgon. Under tiden jag väntat så var jag tvungen att hitta på något kul i vardagsrummet så det blev överdrag till matsalsstolarna. Det var från början meningen att extra tyget jag köpte ( samma som till den omklädda fåtöljen) skulle bli kuddar i de stora sofforna. Men det blev lite klagomål från grabben, han tyckte att tyget sticks lite, det är klart ren ull... Så jag kom på att jag kunde göra stolsöverdrag istället och på så sätt knyta ihop möblemanget ganska bra.
Det var jätte kul att sitta vid symaskinen igen det var ett tag sedan, förr sydde jag jämt och det var min största hobby.


Sagt och gjort, blev ganska nöjd med resultatet och min man sa tom -det blev snyggt. Jag har sedan tidigare haft vita överdrag som har funkat bra, men får numera vara på stolarna på sommaren stället.





Det är en ganska liten matsalsgrupp men det finns 3 inläggsskivor så till julen så ryms vi många vid bordet. Närbilden blev inge fin, men ville visa skinnknapparna och att det blev något annat än knyt modellen, tyget krävde en stramare modell för att passa. Mat gruppen följde med huset när vi flyttade in och är från 1940-talet någon gång, den är ett arv med huset och min makes mormor och morfar. Vi har slipat och lackat om bordsskivan för något år sedan.

Ha en god kväll ska gå och äta en sen middag

Tack även för alla snälla kommentarer det är verkligen uppskattat- gör att man vill jobba lite mer med bloggen och hemmet...

Kram Lotta

15 kommentarer:

Unknown sa...

Det blev ju skitsnyggt!!! Jag har sagt det förut och säger det igen; DU ÄR JÄTTEDUKTIG!! Guuud så fint! Jag förstår att du blev nöjd. Kul att se hur det bidde.
Det är ett härligt tyg att jobba med, faller på plats av sig själv. Kvalité när det är som bäst.

Får se hur det blir med Skellet i morrn. I det här vädret har man ju ingen lust att ge sig ut i.

Höres
Kram Vero

Broarne sa...

Kul att du sätter värde på 40-tals möblerna, det är så många som ratar såna nu tycker jag. Superfint omklädd fåtölj också.
Annmarie

Andrum sa...

Hallelujamoment!

Vad du är skicklig!...när jag närmar mig symaskinen blir den besatt av självaste KRÅNGELdjävulen...så jag aktar mig!!!!

Tar du emot beställningar? :O)

Du kan krypa ner till kojs med ett leende och en insikt om att du hanterar detta med skapande..på hög nivå!!

Suss gott!

Vanilladreams and humblebees sa...

Dom ser proffs sydda ut!!! Du är ju enormt duktig! Wow!

Vad är det för butik du jobbar i?

Skylten från IB Larsen är så fiiiin! Den skulle passa så bra här ovanför tvättkorgen :)

Kramelikram!
---<-@
Jenny

Cattis sa...

Verkligen bra gjort!
Snygg detalj med knappen. De äldre möblerna är både vackra och mer välgjorda/hållbara har jag fått för mig.
gubben och jag köpte ny matgrupp för ett par år sedan. Sonen satte ett knä i en av stolarna för ett tag sedan, å se det gick inte. Den sprack. Gjord av tuggat spån...

Ha det
Cattis

Handplockat sa...

du har så snyggt oh coolt hemma =)
stolarna är helsnygga gillade inlägget innan med
helfint
(om du inte är nöjd med dina bilder fota utan blixt
det gör jag hela tiden då blir det mjukare bilder)

Jag ska köpa jeans tyg får vi se om du vill sy ett överdrag till =)

ha en go helg vännen kör hårt på rean på lördag

kramen

Guldkorn i min vardag! sa...

Sitter här o kollar runt lite, hamna här hos dig.Fin blogg du har.
Är verkligen impad av stolöverdragen proffsjobb snyggt!
Ha en skön helg!
Kram Ulla-Bella

Unknown sa...

Yepp det bidde Skellet och Spets & Ting. Handlade helt underbart linnetyg med broderade monogrambokstäver, jag bara dog! Och ett randigt linne, vitt på vitt. Gissa om jag är nöjd! Jag ska sy hissgardiner i rummet av det randiga och kuddar i sovrummet av bokstäverna. Får visa sen när det är klart. *nöjd, nöjd, glad*
Kram Vero

mittiminvillervalla sa...

Snyggt är ju bara förnamnet! :o)

VRÅLSNYGGT! :o) Gud så proffsigt det ser ut! Och himmel vad snyggt med knapparna!

*Skratt* skulle velat vara grannen och se den synen, med dej i traktorskopan!

Jag har sån grym höjdskräck, så en gång när gubben ville hissa upp mej i skopan så blev det han som fick bli upphissad i stället!

Gissa hur skraj han var då! Inte för höjden utan för en vimsig fru bakom spakarna ;o)

Kram Monika

mittiminvillervalla sa...

Så himla kul med allt du skriver: Blir ju bara så glad! :o) Skriv hur mycket du vill! Jag tröttnar inte :o)

Menar du på fullaste allvar att du lägger golvet själv!!! WOW! Jag är livrädd för sågar av det elektriska slaget men gör som du biter ihop och är grymt envis. Men måste erkänna att hjärtat bankar och för varje gång så räknar jag fingrarn...1,2,3... YES! alla är kvar! :o)

Det vackra fatet är från Sia.
Me like! :o)

Drömmar kan verkligen vara hur galna som helst och nog är det tur att såna där galenskaper inte dyker upp allt för ofta ;o) Fast å andra sidan så har vi skrattat åt det där i åratal nu och gör det fortfarande så det var ju nåt gott med det också :o)

Här ser du en som kan skriva mycket och låååångt! *Skratt*

Håll fingrarna i styr nu så du inte sågar av något!

Kramisar Monika

Unknown sa...

det var ju ett bra tag sedan vi gjorde slag i saken och åkte på shopping tillsammans. Fast du får förmodligen ditt lystmäte tillfredställt på jobbet, luckost där. En annan får fylla kvoten så fort tillfälle ges :)

Jag tror du hade gillat läget och tygerna. Mums!
På tal om mums, vi bara MÅSTE få till stånd en lunch nu snart! Har ju hur mycket som helst att prata om.
Kram Vero

Tone Lindblom-Brunes sa...

Du är jätteduktig på att sy. Jo, stolen är upprinnelig norsk, skal se om jag hittar lite historia om den och lägga in, det är fler som har frågat.
Kram

Unknown sa...

Jo du vet, en annan är inte så kvinnlig *skratt* Man säger gärna så om oss kvinnor som gärna hugger i och jobbar själva. Du och jag är lite av samma skrot och korn. Hos dig sitter det minsann inte fast heller.

Unknown sa...

Att du bara kan! Hålla mig på halster längre nu! Jag är såååå sugen på att se bilderna från förvandlingen av vardagsrummet! *nyfiken till max!*

När kommer dom?????

KRAAAAM

Smycka dig sa...

ikväll goa vänner då kommer lite bilder...