måndag 21 januari 2008

Omklätt...

Sitter i min egna vrå och njuter av Josh Groban med "Remember when it rained" underbar låt att höra när man sitter och bloggar.... spelar den om och om igen...

Har sedan en tid tänkt att visa er hur fina våra soffor och fåtölj blev när min goa vän
norsidan no 25 var så fantastiskt duktig och klädde om dem. Resultatet blev otroligt bra.
före och efter






De är ursprungligen från NK i Stockholm tillverkade 1961 av designer Kerstin Hörlin-Holmqvist, en soffa var grön och en var cremevit. De har funnits i mitt barnhem länge men sista 12 åren har de stått i förvaring tills jag ville ha dem. De har under åren varit omklädda fler gånger. Min vän bytte all stoppning och satte tillbaka knappar och jag valde grafitgrått tyg och mönstrat till fåtöljen som blev lite extra smyckad.



före och efter


Måste nästan, kan inte låta bli och visa bilden från då jag var det lilla knytet på väg att hållas av min stora syster och min äldsta bror sitter brevid i "fåtöljen" man skymtar till vänster ena soffan som då hunnit bli omklädd från cremevit till orange, blir själv så nostalgisk då jag ser gamla bilder, jag var sist av 4 syskon. Känner en oerhörd saknad då mina syskon bor så långt borta... suck...men vi är tajta ändå. Så ni kanske förstår att det är kärlek när jag får glädjen att sitta i dessa möbler.


Mitt vardagsrum ska genomgå en förvandling snart, byte av tapeter och byte av golv, målning av tak m.m

Vi väntar bara på att golvet ska komma till butiken, tapeterna ligger redan och väntar...
Fortsättning följer... kan jag säga....
God kväll... ska nu krypa upp i min soffa och mysa, äta light glass och se CSI en av mina favorit serier.

8 kommentarer:

Unknown sa...

Meen gumman, vad roligt att se alla bilderna. Fåtöljen är bara så snygg, (inte för att skryta, men den ÄR snygg!) som en karamell!

Vi skulle behöva träffas, om inte annat för ett fika eller en lunch. Kramis!

Andrum sa...

Heloo "Bowlingchamp"!

Träningsvärk?

Äntligen!...fick jag se dina vackra omtalade möbler och det är sant....de är,"one of a kind". Lyllo dig som har så fantastiskt duktiga människor omkring dig, en eloge till möbelmakerskan!

Kan bara hålla med dig "Joshan" är underbar bara njuter när han sjunger!

Ha en goeTisdag Kramelikramen!

Lea sa...

Sicket jobb att klä om möbler, det är ingenting för mig. Jag har inte tålamodet.
Oj vad jag skrattade åt "I kenya i Sundsvall" det var verkligen knasigt.
Oavsett om vi är avskräckta eller inte måste vi tillbaka med den förbaskade sänggaveln.
Kul att hitta hit förresten.
Ha det bra !
/Lea

mittiminvillervalla sa...

Tack för alltid så vänliga ord!
Blir så glad varje gång :oD

Men alltså! Så fina möblerna blev! Tänk så härligt att få ha möbler som ingen annan har :o) Värdefullt med en sån vän som också är värsta fixaren :o)

Tycker det är sååå fint med personliga hem. Såg ju din lampfot också i ett tidigare inlägg och den är ju också en sån grej som ingen annan har.

Ska bli spännande att se vad som händer här hos dej framöver :o)

Bilden är ju så gullig! Du måste skriva ner dina möblers historia så den finns kvar. Minnet har ju en tendens att "smita iväg" med åren! Själv har jag nån slags light variant just nu! *skratt*

Sitter också här och smilar lite.
Det blir mer och mer text i dina inlägg och du skriver så FINT! Du har sån känsla i din text :o)

Vad var det jag sa *fniss* Dolda talanger!

Hoppas glassen smakar och CSI roar :o)

Kram Monika

mittiminvillervalla sa...

Men guuuud vilken lååååång kommentar jag skrev! Märkte jag inte förän nu!

Tendens att bli långrandig!!!
Var det jag det???

Unknown sa...

En får tacke.
Att vi ska blogga! Jag har mycket att lära av dig!

Dessvärre ser det svårt ut med lunch på onsdag... jag jobbar i Luleå hela dan. Hur jobbar du torsdag? Hör av dig får vi bestämma något.
Kram V

Lotta sa...

Så snygga möblerna blev! Visst är det underbart att kunna återanvända de gamla fina möblerna. De har ju en helt annan kvalitet än dagens möbler!

Ha det gott!
Kram
Lotta

Vanilladreams and humblebees sa...

Nämen vilken skillnad! Jag har just släpat hem en 1800-tals soffa som verkligen sett bättre dagar! Den är sååååå skruttig! Men ljuvligt vacker ändå... men behöver stoppas.. snickras på och kläs om! Mycket jobb blir det med den, pust o frust... :)

Kramar från Jenny
--<-@